Waardering van je contacten

Waardering van je contacten

26 mei 2020 Uit Door Redactie

Veel ondernemers worden in deze coronatijd behoorlijk op de proef gesteld. Krijg je steun van de overheid en zo ja, hoe lang kan je bedrijf daarmee het hoofd boven water houden? Want alle vaste lasten blijven doorgaan, terwijl je wellicht alleen ontlast wordt in een deel van je personeelskosten. En als je als theater of als horeca-ondernemer weer open mag, maar maximaal dertig gasten binnen mag laten, zal het niet lukken de kosten te dekken met de inkomsten. Maar stilzitten is voor ondernemers ook geen optie. Bedrijven bouw je op met heel veel inzet en door steeds te bedenken hoe je het beter kan aanpakken voor blijere afnemers en meer winst. En in crisistijden doen we nog meer dan normaal een beroep op onze creativiteit en innovatiecompetenties. Er ontstaan nieuwe ideeën en we maken contact met andere bedrijven om nieuwe samenwerkingen op te zetten en nieuwe klanten te genereren. Als daar dan iets vruchtbaars uitkomt, geeft dat ook wel weer nieuwe energie.

Nieuwe ketens

Want het bedrijf wat je met zoveel tijd en inzet hebt opgebouwd, wil je natuurlijk behouden. Ondernemers bedenken van alles om toch door te kunnen: een afhaalservice opzetten voor je restaurant, andere producten gaan produceren dan je eerst deed, andere doelen en een andere afzetmarkt vinden voor je producten en diensten en nieuwe samenwerkingen opzetten. Zo ben ik ingestapt in een project om mensen in de grote steden lokaal voedsel af te kunnen laten nemen. Er is op deze manier een heel nieuwe keten ontstaan van bezorger naar lokale leveranciers zoals boeren tot restaurants. Het blijkt dat stadsgenoten graag hun lokale ondernemers steunen, want het project is meteen nadat we waren begonnen, goed gaan lopen. Ik ben mijn nieuwe samenwerkingspartners erg dankbaar dat ze contact met mij hebben opgenomen om me aan te laten sluiten bij deze nieuwe keten. Het is me nog meer dan voor de coronacrisis duidelijk geworden hoe belangrijk goed contact met niet alleen je afnemers, maar ook andere leveranciers is.

Iets aardigs doen

Het heeft me geïnspireerd om voortaan meer aandacht te besteden aan mijn B2B-contacten. Juist in deze tijd is het belangrijk dat je die contacten goed houdt. Je kan met elkaar meedenken over oplossingen, met elkaar uitwisselen hoe de situatie er bij jou voorstaat en elkaar op die manier steunen. En door allemaal een beetje te geven en nemen zover dat kan, elkaar door deze tijden te helpen. Ik wilde daarom iets speciaals doen voor mijn trouwe afnemers, maar ook zij die het moeilijk hebben en even niet kunnen afnemen een hart onder de riem steken. Ik heb erover gedacht wat voor aardigs ik kon doen en heb toen beslist tot wijn bezorgen. Ik heb gekozen voor een cadeaupakket waar een fles wijn in zit en wat lekkere borrelhapjes, omdat ik ze graag een mooie avond genieten wil geven in deze stressvolle tijden. Het werd enorm gewaardeerd. Twee afnemers werden er zelfs emotioneel van toen ze me belden. En een leverancier heeft het geïnspireerd om de mensen in zijn familie met vitale beroepen ook zo’n pakket te sturen om hen een hart onder de riem te steken. Het is belangrijk dat we positief blijven in deze tijden, elkaar steunen en onze dankbaarheid uitdrukken naar elkaar. Dan komen we samen deze tijden op een goede manier door!